Toekomstbestendige logistiek voor een groeiende online DIY-markt

Bouwmarkten hebben nog volop kansen in de online retail. Om daar optimaal op in te spelen, is een logistieke partner nodig die in heel Europa dezelfde kwaliteits- en IT-normen hanteert.

DACHSER levert dagelijks aan circa 18.000 bouwmarkten, tuincentra en speciaalzaken in heel Europa.
DACHSER levert dagelijks aan circa 18.000 bouwmarkten, tuincentra en speciaalzaken in heel Europa.

De grote Europese bouwmarkten investeren volop in de uitbreiding van hun online aanwezigheid. En terecht, want in vergelijking met andere retailsectoren, zoals consumentenelektronica en mode, is het aandeel online verkopen in de doe-het-zelfsector nog relatief laag. Klanten winkelen graag fysiek, zeker als het gaat om producten die ze eerst willen bekijken en vasthouden of waarvoor deskundig advies nodig is. Toch is er ruimte om online te groeien, vooral wanneer ze de online- en fysieke winkels slim op elkaar worden afgestemd. De sleutel tot succes is hierbij een betrouwbare en hoogwaardige logistiek die achter de schermen optimaal functioneert, zowel voor eigen webshops als voor externe online verkoopkanalen.

Voor veel consumenten is een bezoek aan de bouwmarkt nog steeds de beste manier om een boormachine in de hand te houden of een ligstoel uit te proberen. Daarom zijn bouwmarkten op zaterdag steevast drukbezocht, en bestellen doe-het-zelvers hun producten niet uitsluitend online. Toch boeken pure online spelers zoals Amazon al jaren een constante groei in dit segment. En daar ligt de uitdaging voor de doe-het-zelfsector: zorgen dat speciaalzaken niet alleen als showrooms fungeren. Idealiter kopen klanten ook bij hen, of dat nu in de winkel is of online. Om dit te bereiken, moeten retailers een winkelervaring bieden die pure e-commerceconcurrenten simpelweg niet kunnen bieden.

Logistiek blijft de grote uitdaging

Het kernbegrip hier is omnichannel-netwerken. Dit verwijst naar diensten zoals “Koop het product online, ruil het in de winkel” of “Koop het in de winkel, laat het thuis bezorgen”, die steeds belangrijker worden nu e-commercereus Amazon niet langer de enige concurrent is. Er is immers niets dat online winkels in een buurland ervan weerhoudt om betere prijzen en voorwaarden aan te bieden; dankzij open Europese grenzen kunnen deze bedrijven hun producten razendsnel rechtstreeks bij de klant thuis bezorgen—mits ze hun logistiek goed op orde hebben.

 

“De veelheid aan verkoopkanalen laat zien hoe divers de online B2C-markt inmiddels is”, zegt Patrick Schwab, Head of DACHSER DIY Logistics. “Maar in dit speelveld houdt niemand het vol zonder betrouwbare logistiek met duidelijke kwaliteitsstandaarden. Want als een levering te laat, beschadigd of helemaal niet aankomt, volgt al snel een slechte review. Voor de klant is de bezorging net zo belangrijk als het product, alles draait om de customer journey.”

Een andere bron van concurrentie zijn online marktplaatsen, die fabrikanten en tussenpersonen een extra etalage bieden naast hun eigen websites. En zelfs dan is het aanbod aan online mogelijkheden nog lang niet uitgeput: er zijn talloze individuele fabrikanten, sommigen erg klein, die met slechts een paar klikken hun eigen webshop kunnen opzetten en zo meedingen naar klanten. Tot slot is er nog een speler als TEMU, die ook zijn oog heeft laten vallen op de doe-het-zelf-markt en deze overspoelt met goedkope producten rechtstreeks uit Azië.

De bouwmarkt in de buurt biedt een breed assortiment, vergelijkbare producten en de mogelijkheid om artikelen vast te houden en te bekijken.
De bouwmarkt in de buurt biedt een breed assortiment, vergelijkbare producten en de mogelijkheid om artikelen vast te houden en te bekijken.

Groeikansen in online retail

Marketplace Universe, een marktonderzoeksinstituut gespecialiseerd in e-commerceplatforms, verwijst naar cijfers uit de Online Monitor 2024 van het Duitse Institute for Retail Research (IFH) in Keulen. In 2023 was het online aandeel in de Duitse bouwmarktbranche slechts 6.9 procent. Maar de sector werkt hard aan verbetering, met meer zichtbaarheid op online verkoopplatforms, betere eigen webshops en een nauwere integratie tussen online en fysieke winkels. Kortom, er is ruimte voor groei.

Om dat potentieel te benutten, hebben retailers logistieke partners nodig die zijn gespecialiseerd in de branche. Zij moeten logistieke modellen kunnen implementeren zoals internationale leveringen en dropshipping.

Eenduidige kwaliteitsrichtlijnen

Bij internationale leveringen gaat het erom dat B2C-bestellingen door heel Europa kunnen worden bezorgd. Bijvoorbeeld een klant in Duitsland bestelt online een barbecue bij een Franse bouwmarkt. Of een Duitse barbecuefabrikant slaat zijn goederen op in een warehouse in België. In beide gevallen is een Europees logistiek netwerk cruciaal voor een snelle en stipte levering.

Dropshipping is een ander belangrijk model. Hierbij verkoopt een retailer producten via zijn webshop zonder eigen voorraad. De logistieke dienstverlener haalt het product rechtstreeks op bij de leverancier en levert deze aan de klant. De bouwmarkt stuurt alleen de factuur en afleverbon, maar is verder niet betrokken bij opslag of verzending. Zonder betrouwbare logistieke dienstverlener is dit model niet uitvoerbaar.

DACHSER biedt voor B2C-leveringen een specifieke oplossing: ‘targo on-site fix’. Hiermee kunnen klanten bij het bestellen direct een aflevermoment kiezen. De levering wordt dan gepland op het afgesproken tijdstip. Dit klinkt eenvoudig, maar vraagt om een naadloze coördinatie tussen fysieke winkels, online shops en mobiele verkoopkanalen.

Voor dit soort geavanceerde omnichannel-concepten zijn flexibele en volledige digitale supply chains nodig. Schwab: "DACHSER kan internationale zendingen, dropshipping en tijdgebonden leveringen efficiënt uitvoeren. Dat is een basisvoorwaarde om de DIY-sector toekomstbestendig te maken. Uniforme standaarden en een sterk Europees netwerk zijn essentieel voor een positieve winkelervaring.”

De doe-het-zelfsector stelt hoge eisen aan logistieke dienstverleners.
De doe-het-zelfsector stelt hoge eisen aan logistieke dienstverleners.

Ook de inkoop speelt een rol

Niet alleen de klantleveringen, ook de bevoorrading van bouwmarkten moet goed verlopen. Denk aan het vervoer van pallets van leveranciers naar winkels of distributiecentra van bouwmarkten. Buiten Europa organiseert DACHSER ook zeevracht, met name vanuit Aziatische productielanden. Voor een soepele bevoorrading heeft DACHSER opslaglocaties die inspelen op seizoensinvloeden en veranderende vraag.

“Dit soort one-stop-shop oplossingen zijn essentieel voor bouwmarkten die hun online aanwezigheid willen uitbreiden in een uitdagende markt,” besluit Schwab. “Als alles goed op elkaar aansluit, zal een klant na een fysiek winkelbezoek op zaterdag sneller geneigd zijn om bij de eerste zomerse dag direct online een merkbarbecue te bestellen.”

DACHSER wereldwijd
Neem contact op
Contact Pascal Schroeder