Uitstekend vakmanschap

Zodra de zon weer gaat schijnen, komen de barbecues tevoorschijn. De producten van de Amerikaanse barbecuefabrikant Char-Broil moeten daarom vóór het begin van het seizoen in de bouwmarkt of direct bij de klant in huis zijn. Dit is een logistieke uitdaging die de teams van DACHSER in Malsch en de collega's van DACHSER DIY Logistics samen aangaan.

Hoogtepunt in de tuin: de start van het nieuwe barbecueseizoen (Afbeelding: Char-Broil Europe GmbH)
Hoogtepunt in de tuin: de start van het nieuwe barbecueseizoen (Afbeelding: Char-Broil Europe GmbH)

Gas of steenkool is de beslissende vraag bij het barbecueën. Gas is gemakkelijker en vergt minder voorbereidingstijd. Bovendien is de barbecue na afloop gemakkelijker schoon te maken. Maar alleen met houtskool krijgt het eten de geur en smaak die veel barbecueliefhebbers zo waarderen. "Met onze Char-Broil Gas2Coal krijgen klanten beide. Deze hybride barbecue is onze bestseller in Duitsland," zegt Gerrit Gabert, Head of Logistics Europe bij het Amerikaanse bedrijf uit Georgia, Amerika. Char-Broil lanceerde in 1948 de eerste gietijzeren houtskoolbarbecue in de VS. Tegenwoordig bestaat het assortiment uit gas- en houtskoolbarbecues, maar ook elektrische barbecues en rookovens.

De ‘Barbecue-muur’ in Malsch

Barbecueën is vaak een seizoensgebonden iets. "Wij zijn zeker geen gemakkelijke klant voor onze logistieke partner," geeft Gabert openlijk toe. Meer dan 80% van de goederenbewegingen vindt plaats in de eerste zes maanden van het jaar. In het begin van het jaar komen de producten vanuit Azië over zee in Europa aan. In het DACHSER-warehouse in Malsch bij Karlsruhe, worden de goederen eerst gecontroleerd en vervolgens in blokstapeling opgeslagen. Een klemtruck tilt de dozen met de barbecues op en plaatst er tot tien op elkaar. In Malsch staat deze constructie intern bekend als de ‘Barbecue-muur’.

"Wij hebben zeer ambitieuze groeiplannen. Om die reden hebben wij een langetermijncontract met DACHSER ondertekend," zegt Gerrit Gabert, Head of Logistics Europe bij Char-Broil.

Aan het begin van het seizoen worden hier tot 60.000 barbecues opgeslagen, evenals accessoires zoals pizzastenen, draaispitten en onderhoudsproducten. Deze producten worden gesorteerd op pallets en vervolgens opgeslagen. In totaal is er bij DACHSER in Malsch plaats voor zo'n 250.000 Char-Broil-producten. De producten moeten uiterlijk begin maart in de winkels liggen. "Dat hangt altijd een beetje van het weer af, maar uiterlijk met Pasen begint voor ons het hoogseizoen", zegt Gabert.

De ‘Barbecue-muur’ in het DACHSER-warehouse
De ‘Barbecue-muur’ in het DACHSER-warehouse

Ervaring met DIY

Er is voor het warehouse in Malsch gekozen, omdat het in het centrum van het Europese distributiegebied ligt. De barbecues worden verkocht aan klanten uit 16 landen, voornamelijk in Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en Polen. Tuincentra en doe-het-zelfzaken zijn de favoriete handelspartners van Char-Broil, maar ook de online retail speelt een belangrijke rol. "Wij hebben DACHSER om twee redenen gekozen," zegt Gabert. De eerste is de combinatie van het warehouse en transport. De tweede is de specifieke expertise die het bedrijf combineert in de DACHSER DIY Logistics industrie-oplossing. “DIY” (do-it-yourself) of “home improvement” winkels verwijzen naar speciaalzaken, tuincentra en bouwmarkten.

"Onze standaarddiensten in combinatie met op maat gemaakte logistieke oplossingen en onze branche-expertise creëren een concurrentievoordeel voor onze klanten," zegt Jens Wollmann, Head Corporate Solutions bij DACHSER. "Onze specialisten zijn in talloze landen ter plaatse. Zij onderhouden nauwe contacten met plaatselijke detailhandelaren en leveranciers en kunnen advies geven over een breed scala aan mogelijkheden voor leveranciers en detailhandelaren." De servicemodules vormen een naadloze keten van leveranciers tot verkooppunten en consumenten, waarin een continue goederenstroom naar de winkels wordt gestuurd.

"Deze branche-expertise betaalt zich uit in de dagelijkse logistiek," voegt Steven Croissant, Sales Manager bij DACHSER in Malsch, eraan toe. "Leveringen aan bouwmarkten bijvoorbeeld moeten vaak aan strikte richtlijnen voldoen." Niet alleen tijdvensters worden nauwkeurig gespecificeerd. Door zijn diverse klantenrelaties levert DACHSER in één keer meerdere producten tegelijk aan de bouwmarkt. Jaarlijks worden 8,4 miljoen zendingen geleverd aan de meer dan 18.000 doe-het-zelf winkels, daarnaast zijn er bijvoorbeeld nog de speciaalzaken. Door meerdere producten in één keer te leveren, vermindert de leveringsfrequentie bij elke afzonderlijke bouwmarktvestiging. Daarnaast besparen de winkels hierdoor ook op de hoeveelheid tijd die het winkelpersoneel aan de afhandeling van de leveringen moet besteden. Winkelmanagers worden op de hoogte gebracht door gestandaardiseerde elektronische leveringslijsten die rechtstreeks naar hun eigen IT-systeem overgebracht worden. Tegelijkertijd biedt de branche-oplossing van DACHSER, die in de afgelopen 20 jaar tot stand gekomen is, aansluitende concepten voor de in-store logistiek. Deze omvatten het plaatsen van de producten in de stellingen, maar ook het eruit halen ervan aan het eind van het seizoen. DACHSER levert deze diensten ook voor Char-Broil.

De BBQ Brothers wakkeren de honger aan

"Onze diensten omvatten ook dropshipments," zegt Florian Steinbrunn, Contract Logistics Manager bij DACHSER in Malsch. Wanneer een klant een barbecue bestelt in de online winkel van een doe-het-zelf zaak, dan wordt die rechtstreeks vanuit het DACHSER-warehouse naar de klant gestuurd. Hetzelfde geldt voor bestellingen bij Amazon. Char-Broil richt zich op een jonge doelgroep die graag online winkelt. De eigen website van het bedrijf is een belangrijk kanaal, net als Instagram. De "BBQ Brothers", populaire YouTubers, fungeren als merkambassadeurs. Zij gebruiken de producten van het Amerikaanse bedrijf in hun video's. "Wij richten ons ook op de opleiding van het personeel in de bouwmarkten," zegt Gabert. Die werknemers zijn immers vaak het eerste contact dat de klanten met het merk hebben.

Voor de perfecte presentatie in de bouwmarkten en tuincentra levert DACHSER passende displays, reclamemateriaal en catalogi. In Duitsland bijvoorbeeld, waar de barbecuemarkt wordt bediend door één groot merk en veel relatief kleinere merken, heeft Char-Broil een marktaandeel van ongeveer vier procent. "Maar wij streven zeer ambitieuze groeiplannen na. Daarom hebben wij een langetermijncontract met DACHSER getekend," vertelt Gabert. Hij waardeert de flexibiliteit van zijn contactpersonen en rekent op gezamenlijke groei.


Een blik op de gezamenlijke geschiedenis laat zien waar dit wederzijdse vertrouwen vandaan komt. Char-Broil begon iets meer dan tien jaar geleden met de verkoop van zijn producten in Europa en opende in 2016 zijn eerste winkel in Duitsland. Daarvoor verkocht het zijn producten via Dancook in Denemarken, dat later werd opgekocht door Char-Broil. DACHSER werkte al samen met Dancook, wat leidde tot het eerste contact en een blijvende positieve indruk. Vanaf 2019 werden gesprekken gevoerd over een verdergaande samenwerking in Europa, aanvankelijk alleen voor het vervoer, maar later ook voor warehousing. "Door samen te werken optimaliseren wij de logistieke balans van onze klant. Wij houden de kwaliteit van onze dienstverlening hoog dankzij de combinatie tussen onze verschillende logistieke diensten, onze IT-service en de mensen bij DACHSER," zegt Bernd Großmann, General Manager van DACHSER in Malsch. Met ongeveer 15.000 zendingen per jaar is Char-Broil een van de grootste afnemers van de DACHSER-vestiging in Malsch.

Er wordt steeds vaker voor kwaliteit en groente gekozen
Er wordt steeds vaker voor kwaliteit en groente gekozen

Kwaliteitsvlees en meer groente

Wanneer Gabert wordt gevraagd naar de volgende grote trend op het gebied van barbecues, noemt hij de elektrische barbecue: "Dit is al een hot item in de VS en het zal binnenkort ook naar Europa komen."

Bij de producten die op de barbecue gaan, is ook een trend zichtbaar. Er wordt namelijk steeds vaker voor kwaliteit gekozen. "Mensen stappen steeds meer af van goedkope worsten uit discountsupermarkten," zegt Gabert. Naast kwaliteitsvlees worden steeds meer gegrilde groenten en andere alternatieven op de barbecue bereid. Gabert beschrijft zichzelf als een flexitariër die heel weinig vlees eet: "Ik leg het liefst broccoli, courgette en vegetarische pizza op de barbecue. Echt een aanrader." 

DACHSER wereldwijd
Neem contact op
Contact Pascal Schroeder