DACHSER DIY Logistics biedt flexibiliteit voor grote en minder grote leveranciers

Een bouwmarkt is al lang veel meer dan alleen een plek waar je gereedschap, verf en bouwmaterialen kunt kopen. Naast seizoensgebonden artikelen zoals tuinmeubilair en barbecues vind je er zelfs televisies. Ook tuincentra hebben tegenwoordig een breder assortiment dan alleen tuinproducten. Voor zowel grote als kleine leveranciers kan deze diversiteit aan producten logistiek gezien een uitdaging zijn. 

Dankzij het uitgebreide Europese netwerk, met frequente stops bij bouwmarkten en tuincentra, kan DACHSER ook zendingen van kleinere leveranciers zonder problemen meenemen.
Dankzij het uitgebreide Europese netwerk, met frequente stops bij bouwmarkten en tuincentra, kan DACHSER ook zendingen van kleinere leveranciers zonder problemen meenemen.

Mireille Rubens is al ruim 25 jaar werkzaam bij DACHSER in Zevenaar. Ze is Sales Specialist en DIY-coördinator voor Nederland. Ze vertelt: “De Do It Yourself-branche heeft te maken met alles in en rondom het huis. Voor de distributie van goederen, vertrouwen bouwmarkten, tuincentra en hun leveranciers steeds vaker op vaste logistieke partners die bekend zijn met hun logistieke processen en die de leveringen van goederen op vaste tijden kunnen garanderen.”

DACHSER werkt al jarenlang nauw samen met verschillende bouwmarkten en tuincentra om hun processen te ondersteunen en daarin flexibel te blijven. “Door zendingen van diverse leveranciers voor één ontvanger te bundelen, leveren we in één stop een complete lading aan. Dit maakt de ontvangst van goederen makkelijker en efficiënter, omdat men slechts één chauffeur aan de deur krijgt in plaats van meerdere.”

Dankzij het combineren van zendingen kunnen retailers hun medewerkers efficiënter inzetten en hoeven zij minder tijd te besteden aan de inkomende goederenstroom. Dit maakt DACHSER niet alleen efficiënt, maar ook een duurzaam logistiek alternatief. Het geconsolideerd aanleveren van zendingen vermindert het aantal ritten en gereden kilometers, wat resulteert in minder CO2-uitstoot.

Daarnaast zet DACHSER technologieën in, zoals track & trace en geavanceerde voorraadbeheersystemen. Hierdoor kunnen klanten zendingen in real-time volgen en  precies zien wanneer hun producten worden aangeleverd. Dit bespaart niet alleen tijd en kosten, maar zorgt er ook voor dat producten altijd op tijd in de schappen liggen. Niemand wil een consument teleurstellen, omdat bijvoorbeeld de aanbieding uit een folder nog niet in de winkel ligt.

Hogere verwachtingen van de consument

De DIY-expert geeft aan dat de consument de afgelopen jaren steeds hogere verwachtingen heeft gekregen van zijn winkelervaring. Mensen willen altijd en overal kunnen winkelen en de bestelde producten laten bezorgen op een tijd en plek die hen het beste uitkomt. Retailers doen hun uiterste best om de wensen van de consument waar te maken. In een markt met veel concurrentie lukt dat alleen samen met een sterke logistieke partner. Zo lanceerde DACHSER begin 2024 binnen heel Europa het targo on-site fix-product. “De consument kan op het moment dat hij een bestelling plaatst al een leverdatum met de verkoper afspreken. Als grote speler in de logistieke markt kunnen wij goed inspelen op deze vraag.”

"Door zendingen van diverse leveranciers voor één ontvanger te bundelen, leveren we in één stop een complete lading aan. Dit maakt de ontvangst van goederen makkelijker en efficiënter, omdat men slechts één chauffeur aan de deur krijgt in plaats van meerdere."

Dit betekent niet dat DACHSER alleen met grote bedrijven werkt. Dankzij het uitgebreide Europese netwerk, met frequente stops bij bouwmarkten en tuincentra, kan DACHSER ook  zendingen van kleinere leveranciers zonder problemen meenemen. Op deze manier profiteren de minder grote leveranciers van dezelfde professionele aanpak als de grotere leveranciers. “Of het nu gaat om één pallet met promotiemateriaal of een lading van dertig pallets, wij zorgen voor een snelle en kostenefficiënte verwerking,” vertelt Mireille Rubens.

Dankzij de directe samenwerking met merchandisingpartners hoeven medewerkers van bouwmarkten niet zelf de schappen te beheren.
Dankzij de directe samenwerking met merchandisingpartners hoeven medewerkers van bouwmarkten niet zelf de schappen te beheren.

Flexibiliteit bij seizoenspieken

DIY-producten zijn sterk seizoensgebonden, vooral in het voorjaar en najaar. Ook hier is DACHSER volledig op voorbereid door op piekmomenten via extra lossloten aan te bieden. Zo kunnen bouwmarkten en tuincentra altijd inspelen op de consumentenvraag, zonder dat ze zelf grote voorraden hoeven aan te houden. Dit bespaart hen kosten en ruimte.

Nog een voordeel is de directe samenwerking van DACHSER met merchandisingpartners die winkelschappen beheren en controleren of displays en producten volgens afspraak in de winkel worden gepresenteerd. “Dit betekent dat leveranciers niet zelf hun medewerkers hoeven in te zetten om producten op locatie in te richten. Ook dit levert weer besparingen op in kosten en tijd.”

Bij DACHSER wordt decennialange ervaring met innovatieve logistieke oplossingen en een fijnmazig Europees netwerk gecombineerd om aan de veranderende behoeften in de DIY-markt te voldoen. “Wij nemen de druk bij onze klanten weg. Door samen te werken, kunnen leveranciers zich richten op hun kerntaken, terwijl zij erop kunnen vertrouwen dat hun logistieke processen in goede handen zijn.”
 

Contact opnemen?
Wilt u meer informatie over de mogelijkheden van DIY bij DACHSER? Neem dan contact op met Mireille Rubens via mireille.rubens@dachser.com.
DACHSER wereldwijd
Neem contact op
Contact Pascal Schroeder