De wisselbak viert zijn 50ste verjaardag

De wisselbak, de standaardcontainer voor groupagelogistiek, bestaat 50 jaar. Thomas Simon ontwikkelde eind jaren zestig het idee van de wisselbak, geïnspireerd door de zeecontainer. Na aanvankelijke bedenkingen groeide de wisselbak uit tot een baanbrekende innovatie in transport over land, die een revolutie in de hele sector teweegbracht.

Wisselbakken bij DACHSER

Kenmerkend van zeecontainers zijn hun gereguleerde en gestandaardiseerde afmetingen die de flexibiliteit en efficiëntie van de bijbehorende processen verbeteren. Thomas Simon, schoonzoon van de oprichter Thomas Dachser en later in de Raad van Bestuur verantwoordelijk voor technologische ontwikkeling en internationale handel, kwam op het idee om dit model en systeemconcept van zee naar weg te verplaatsen. Hij ontwierp plannen voor een gestandaardiseerde transportcontainer die kon worden losgemaakt en tussen voertuigen kon worden "verwisseld". Samen met de firma Kögel Trailer ontwikkelde hij de wisselbak. Met vaste afmetingen en uitklapbare poten als karakteristieke kenmerken zag de wisselbak in 1971 het levenslicht.

Binnen slechts drie jaar bouwde DACHSER zijn hele wagenpark om naar de nieuwe transportcontainer en in 1980 werd het wisselbaksysteem gestandaardiseerd. In 1972 had DACHSER slechts 350 wisselbakken in zijn vloot; tegen 2020 waren dat er al zo'n 8.000. Een goed doordacht idee revolutioneerde de hele logistieke wereld. Het succesverhaal op vlak van innovatie en pionierswerk gaat verder: ondanks de wisselbak nog steeds de maatstaf is met betrekking tot het efficiënt gebruik maken van laadruimte, kiest DACHSER bij de aanschaf van nieuwe opleggers uitsluitend nog voor de zogenaamde megatrailers, die meer binnenruimte bieden. "Vandaag de dag willen we de eerste grote groupage aanbieder in Europa zijn die megatrailers gebruikt in plaats van standaard trailers", zegt Alexander Tonn, COO Road Logistics bij DACHSER.

Pionier en innovatieleider

Met de invoering van de wisselbak was DACHSER al een pionier op het gebied van innovatie. Tegenwoordig is de wisselbak niet meer weg te denken uit de logistiek. "De beste innovaties zijn innovaties die in de hele sector succesvol zijn – en dat is ook de kern van dit succesverhaal’’, zegt Dr. Andreas Froschmayer, Corporate Director Corporate Strategy & Public Relations bij DACHSER. "Innovaties zijn altijd de sleutel geweest tot duurzaam succes. Zij helpen de proceskwaliteit te verbeteren, de kosten te verlagen en nieuwe uitdagingen van de markt en de klanten aan te gaan", vervolgt Froschmayer. Tegelijkertijd creëren innovaties nieuwe eisen en openen zij de weg naar nieuwe zakelijke kansen, klantensegmenten en diensten. De uitvinding en toepassing van de wisselbak is daar een uitstekend voorbeeld van.

En er is meer: de wisselbak heeft een hele belangrijke rol gespeeld voor DACHSER in de verdere ontwikkeling van een klassiek transportbedrijf tot een internationale logistieke dienstverlener. Het vereiste een heroverweging van de processen, de bedrijfscultuur en het bedrijfsmodel – het was niet langer een kwestie van eenvoudig goederenvervoer, maar expeditie-expertise. Met alle voordelen voor expeditie activiteiten werd de wisselbak een echte zegen voor het bedrijf en maakte uiteindelijk van DACHSER een leider in de logistiek.

Contact Joanne Fernandes