Nieuws

Samen nieuwe markten aanboren

Samen groeien: dat was het motto van het kleine bedrijf uit de Spaanse stad Zaragoza toen het in 1983 toetrad tot de markt, hydraulische en pneumatische leidingen en roestvrijstalen fittingen leverend aan handelaren en industriële klanten. Vandaag de dag is Dicsa een wereldwijde onderneming. DACHSER ’s rol: intelligente logistiek vanuit één bron.

Dicsa is distributeur van hydraulische en pneumatische leidingen, evenals alle relevante fittingen en componenten. Het bedrijf is nu ook een fabrikant van hoogwaardige roestvrijstalen fittingen.
Dicsa is distributeur van hydraulische en pneumatische leidingen, evenals alle relevante fittingen en componenten. Het bedrijf is nu ook een fabrikant van hoogwaardige roestvrijstalen fittingen.

“Toen we Dicsa in 1983 oprichtten, hadden we een droom: het bedrijf een marktleider maken in Spanje. We hadden geen idee wat ons te wachten stond, maar wilden elke uitdaging aanpakken”, zegt Daniel Carmen, General Manager van Dicsa, terwijl hij met overduidelijk enthousiasme over het begin van zijn bedrijf vertelt.

Die droom is lang geleden werkelijkheid geworden. Tegenwoordig is het 180-koppige bedrijf een distributeur van hydraulische en pneumatische leidingen, evenals alle bijbehorende aansluitingen en componenten, en is het nu ook een fabrikant van hoogwaardige roestvrijstalen fittingen. Het leidt deze markten niet alleen in Spanje, maar over de hele wereld. Dicsa beschikt over een van de meest complete en breedste inventarissen van dergelijke artikelen en componenten in Europa en levert meer dan 4.000 klanten in meer dan 100 landen op 5 continenten. In 2018 genereerde het bedrijf een omzet van meer dan 50 miljoen euro.

Dicsa heeft productie- en distributiecentra over de hele wereld - in Spanje, Italië, Duitsland en China. Met een oppervlakte van 20.000 vierkante meter heeft het warehouse in Zaragoza alleen al ruimte voor meer dan 65.000 artikelen. Op deze manier kan het bedrijf een toenemend assortiment producten leveren, met name aan de kleine productiebedrijven die voortdurend toegang moeten hebben tot een breed scala aan artikelen, maar die een dergelijke brede inventaris niet zelf willen of kunnen onderhouden.

 “We stellen deze producten binnen 24 uur ter beschikking”, vat Carmen het distributieconcept samen. “Onze klanten hoeven niet met vier of vijf logistieke partners of acht tot tien fabrikanten te praten om in handen te krijgen wat ze nodig hebben; ze kunnen alles via ons regelen. Ze kunnen hun bestellingen telefonisch of online plaatsen en zullen de volgende dag de onderdelen ontvangen.”

Daarom kijkt Dicsa naar DACHSER. Al vroeg vond het een betrouwbare logistieke partner in Azkar, de voorganger van DACHSER Iberia, om de doorlooptijd van 24 uur of soms zelfs 12 uur te garanderen.

Dagelijkse routes naar Centraal- en Noord-Europa

Om haar aanwezigheid op de markt in Duitsland en bij uitbreiding in Centraal- en Noord-Europa te versterken, bundelde Dicsa haar krachten met haar logistieke dienstverlener om nieuwe manieren te vinden voor opslag, picken en distribueren van snel bewegende producten. “We hebben in 2016 een dagelijkse groupagelijn opgezet die van Zaragoza naar het DACHSER-warehouse in Malsch liep en terug”, zegt Bernd Großmann. De General Manager European Logistics in Malsch nam in 2007 platformdiensten voor Spanje over.

In 2017 vestigde DACHSER een directe lijn van Zaragoza naar Italië. Deze verkort de transporttijden naar Dicsa’s Italiaanse basis in Modena. Snellere transittijden en verbeterde kwaliteit versnelden de groei van het bedrijf.

Toen we Dicsa in 1983 oprichtten, hadden we een droom: het bedrijf een marktleider maken in Spanje. We hadden geen idee wat ons te wachten stond, maar wilden elke uitdaging aanpakken.

Kort daarna begon Dicsa met de exploitatie van een warehouse in het logistieke centrum van DACHSER in Karlsruhe, dat de distributie voor Dicsa’s klanten in Duitsland, de buurlanden en Scandinavië overnam. Dit omvat ook een cross-dockingproces: sommige goederen worden geleverd vanuit Zaragoza naar Karlsruhe, waar ze worden geconsolideerd met producten die al beschikbaar zijn op de site voordat ze naar de consument worden verzonden. Bovendien verzorgt DACHSER Air & Sea Logistics vanuit haar vestiging in Karlsruhe de aankomst van containers uit de productie- en distributiecentra in China. DACHSER vervoert ze van Hamburg of Bremerhaven naar het warehouse in Karlsruhe.

Dicsa heeft productie- en distributiecentra over de hele wereld in Spanje, Italië, Duitsland en China.
Dicsa heeft productie- en distributiecentra over de hele wereld in Spanje, Italië, Duitsland en China.

Op weg naar de VS

Terwijl het zijn groeitraject voortzet, is de volgende stap van Dicsa om zijn activiteiten in Amerika uit te breiden. Naast het opzetten van een filiaal in de VS, heeft het bedrijf ook een verkoopkantoor in Argentinië opgericht. Werken met DACHSER betekent dat zelfs in het buitenland Dicsa het niet hoeft te doen zonder zijn beproefde logistieke systemen en processen. “Met name dankzij de universele IT-systemen, vooral de MIKADO-software voor warehouse-beheer, staan we altijd klaar om onze klanten te ondersteunen bij hun plannen voor uitbreiding en internationalisering en om hen met gemak toegang te bieden tot nieuwe markten”, zegt Alexander Tonn, Managing Director European Logistics Germany en Corporate Director Contract Logistics bij DACHSER.

Met MIKADO, plus de reeds voor Dicsa opgezette processen en EDI-verbinding, was het mogelijk om de logistiek uit Europa in een korte tijd één op één in de VS te spiegelen. “In september 2018, slechts vier maanden later, werden de eerste Dicsa producten al uit het DACHSER-warehouse in Atlanta verzonden”, vertelt Carmen enthousiast. Dat is goed nieuws voor het ondernemende familiebedrijf, dat al geruime tijd bezig is met het volgende grote doel: China, de op een na grootste economie ter wereld na de VS. De Dicsa-droom gaat verder.

Contact Joanne Fernandes