Een netwerk dat zich aanpast aan marktfluctuaties

De schommelingen in de wereldhandel hebben onvermijdelijk invloed op de capaciteit van transportnetwerken. In deze context zou aanpassingsvermogen vanzelfsprekend moeten zijn voor transport- en logistieke bedrijven. Hoe onderscheidt het Europese wegtransportnetwerk van DACHSER zich van andere spelers wanneer de capaciteit van de mondiale transportnetwerken afneemt?

Het verzenden van uw goederen op dezelfde dag vereist een betrouwbare en flexibele logistieke partner.
Het verzenden van uw goederen op dezelfde dag vereist een betrouwbare en flexibele logistieke partner.

Niet alle transport- en logistieke bedrijven hanteren dezelfde definitie van wat een zending is. Toch speelt dit een cruciale rol, omdat het invloed heeft op essentiële elementen zoals de prijs, het beheer en de organisatie van transportstromen. In dit artikel onderzoeken we welke impact deze definitie kan hebben op de supply chain, met name in een instabiele markt.

In de internationale logistiek wordt een zending doorgaans gedefinieerd als een eenheid van goederenbehandeling die maximaal drie palletplaatsen in beslag neemt: dat betekent 1,2 meter vloeroppervlak of een maximaal gewicht van 2.500 kg. Boven deze drempels worden zendingen behandeld als deelpartijen of volledige ladingen.

Binnen het Europese wegtransportnetwerk van DACHSER ligt deze grens hoger: een zending kan hier oplopen tot acht palletplaatsen van 80x120 cm, overeenkomend met 3,2 meter vloeroppervlak of een maximaal gewicht van 4.000 kg. Ook hier geldt dat zendingen die deze grenzen overschrijden, worden beschouwd als deelpartijen of volledige ladingen, in lijn met de algemene definitie.

In tijden van overcapaciteit kunnen de meeste vervoerders goederen eenvoudig meenemen, ongeacht de afmetingen. Maar in een normale of krappe marktsituatie moeten vervoerders prioriteiten stellen. Dit kan leiden tot vertragingen voor volumineuze zendingen, die alleen worden meegenomen zodra er ruimte beschikbaar komt.

Waarom hanteert DACHSER een andere definitie voor stukgoed?

Het Europese wegtransportnetwerk van DACHSER maakt gebruik van wissellaadbakken en trailers met double-stock laadsystemen. Dankzij dit systeem kan de laadruimte optimaal benut worden door pallets op verschillende niveaus te plaatsen, zelfs wanneer ze niet stapelbaar zijn. Zo wordt de capaciteit van de voertuigen volledig benut.

Met 220 vestigingen verspreid over Europa beschikt DACHSER over een geïntegreerd wegtransportnetwerk, terwijl het tegelijkertijd in elke vestiging lokale aanwezigheid en expertise waarborgt.

Het netwerk is opgebouwd rond drie Eurohubs – strategische knooppunten waar goederen worden gesorteerd en georganiseerd voordat ze efficiënt naar hun eindbestemming worden verzonden. Deze structuur vormt een belangrijke troef en garandeert DACHSER een constante capaciteit binnen het netwerk.

Dagelijks worden routes geoptimaliseerd op basis van netwerkbeschikbaarheid, bestaande capaciteit en logistieke behoeften. Zo kan eenzelfde zending naar Valencia de ene dag via de vestiging in Rotterdam lopen, en een andere dag via München – altijd met het doel om de kortste levertijd te garanderen. Dit wordt mogelijk gemaakt door een wendbaar planningssysteem.

Het Europese wegtransportnetwerk van DACHSER maakt gebruik van wissellaadbakken en trailers die zijn uitgerust met double-stock laadsystemen.
Het Europese wegtransportnetwerk van DACHSER maakt gebruik van wissellaadbakken en trailers die zijn uitgerust met double-stock laadsystemen.

Hoe kunnen bedrijven stabiel blijven in een fluctuerende markt?

Zoals we hebben gezien – en blijven zien – schommelt de markt door geopolitieke en weersomstandigheden, veranderende regelgeving of pandemieën. Welke factoren zijn voor bedrijven belangrijk om de stabiliteit van hun supply chain te waarborgen?

Het Europese wegtransportnetwerk van DACHSER maakt gebruik van wissellaadbakken en trailers met double-stock laadsystemen.

Bedrijven moeten rekening houden met meerdere factoren: vooral prijs, levertijd en capaciteit. Wanneer de mondiale transportnetwerken ondercapaciteit hebben, kunnen goederen vertraging oplopen. Dit kan leiden tot onzekerheid over de aankomsttijd van producten of tot blokkades bij laad- en losplaatsen, met congestie van de ruimte als gevolg.

Bedrijven die willen garanderen dat hun goederen nog dezelfde dag van gereedmelding worden verzonden, moeten kiezen voor een betrouwbare en flexibele logistieke partner. Dankzij dagelijkse vertrekken biedt DACHSER een consistente afhaling en levering van zendingen tot acht pallets, met vaste levertijden in heel Europa – zelfs in tijden van marktfluctuaties.

DACHSER wereldwijd
Neem contact op
Contact Pascal Schroeder