DACHSER wint Duitse Verpakkingsprijs in de categorie Logistiek & Goederenstroom
DACHSER heeft de Duitse Verpakkingsprijs 2025 gewonnen in de categorie Logistiek & Goederenstroom. Het Deutsches Verpackungsinstitut e. V. bekroonde de logistieke dienstverlener voor zijn ‘Retail Box’. Dit innovatieve herbruikbare systeem voor groupage-logistiek, ontwikkeld samen met partners Wanzl, Logistikbude en Deutsche Telekom, is onder meer geschikt voor de belevering van winkels in de mode-, cosmetica- en elektronicabranche.

“We zijn erg blij met de erkenning voor onze nieuwe ontwikkeling in de groupage-logistiek”, zegt Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO) bij DACHSER. “We investeren in innovatie wanneer deze een duidelijke meerwaarde voor klanten oplevert en breed inzetbaar is in ons logistieke netwerk. De Retail Box voldoet volledig aan beide criteria. Het is een nieuw type herbruikbaar systeem voor goederen die tot nu toe niet of slechts met wegwerpverpakkingen konden profiteren van de processen en voordelen van een groupage-netwerk.”
Herbruikbare transportoplossing voor meerdere sectoren
Samen met Wanzl, wereldwijd marktleider op het gebied van winkel- en bagagewagens, heeft DACHSER de Retail Box ontwikkeld: een robuuste, afsluitbare rolcontainer in twee maten — euro- en halve palletformaat. Dankzij een trackingplatform van softwarestart-up Logistikbude en het gebruik van betaalbare mobiele communicatiesystemen (NB-IoT/LTE-M/2G) van het Duitse telecommunicatiebedrijf Deutsche Telekom kunnen alle Retail Boxes in het dagelijks gebruik efficiënt worden beheerd en in realtime gevolgd.
Oorspronkelijk is het systeem bedacht door DACHSER Fashion Logistics voor het vervoer van modeartikelen. Inmiddels wordt de Retail Box ook toegepast in andere segmenten van de consumptiegoederenindustrie, bijvoorbeeld voor de veilige distributie van gevoelige of waardevolle producten. De Retail Box is echter niet bedoeld voor het vervoer van levensmiddelen.
“Met de Retail Box kunnen klanten hun processen verder optimaliseren en hun logistieke prestaties verbeteren.”
“In nauwe samenwerking met onze partners en klanten hebben we de Retail Box ontwikkeld en geïntroduceerd: een verpakkingsoplossing die efficiënte en betrouwbare winkelbelevering mogelijk maakt, volledig afgestemd op de wensen en eisen van de detailhandel,” zegt Jens Wollmann, Head of Corporate Solutions bij DACHSER. “De ontwikkeling is gebaseerd op uitgebreide logistieke expertise en diepgaande kennis van de sector. Met de Retail Box kunnen klanten hun processen verder optimaliseren en hun logistieke prestaties verbeteren.”
“Duurzaamheid stond ook centraal bij het ontwerp van de Retail Box. Enerzijds wordt de laadruimte in de vrachtwagen optimaal benut, anderzijds is de transportoplossing herbruikbaar. “Voor hangende kostuums bijvoorbeeld leidt het gebruik van de Retail Box tot een vermindering van verpakkingsafval met meer dan 4.000 kilogram per levenscyclus in vergelijking met wegwerpverpakkingen,” zegt Uwe Riechel, Department Head of DACHSER Fashion Logistics.

Officiële prijsuitreiking
Het Deutsches Verpackungsinstitut reikt jaarlijks de Duitse Verpakkingsprijs uit voor innovatieve en creatieve verpakkingsideeën in een internationale wedstrijd, waarin verschillende branches en materialen samenkomen. Dit jaar werden in totaal 37 verpakkingen, machines, displays, logistieke concepten, ontwerpen en ideeën van jonge talenten bekroond door een onafhankelijke jury. De officiële prijsuitreiking, inclusief de bekendmaking van de Gold Awards voor bijzonder baanbrekende innovaties, vindt plaats op 23 september tijdens de vakbeurs ‘Fachpack’.