terug

DACHSER en Fraunhofer IML ontvangen Duitse Logistiekprijs voor ‘digitale tweeling’

Bondsvereniging Logistiek (BVL) bekroont gezamenlijk onderzoeksproject met praktische relevantie.

De Bondsvereniging Logistiek (BVL) heeft de German Logistics Award 2023 toegekend aan DACHSER en Fraunhofer IML. De jury bekroonde de digitale tweeling @ILO (Advanced Indoor Localization and Operations). Deze technologie, die in samenwerking met het DACHSER Enterprise Lab is ontwikkeld en al bij twee vestigingen is getest, creëert automatisch een actueel digitaal beeld van alle pakketten, bedrijfsmiddelen en processen in een overslagloods. Medewerkers ontvangen deze informatie duidelijk weergegeven op mobiele apparaten en beeldschermen.

Burkhard Eling, CEO van DACHSER, en Prof. Dr. Dr. h.c.. Michael ten Hompel, Executive Director van Fraunhofer IML, namen samen met de teams van Fraunhofer IML en DACHSER de Duitse Logistiekprijs in ontvangst. Foto: BVL/Bublitz
Burkhard Eling, CEO van DACHSER, en Prof. Dr. Dr. h.c.. Michael ten Hompel, Executive Director van Fraunhofer IML, namen samen met de teams van Fraunhofer IML en DACHSER de Duitse Logistiekprijs in ontvangst. Foto: BVL/Bublitz

De @ILO digitale tweeling verhoogt de inzichtelijkheid in het warehouse. Afzonderlijke werkstappen worden geoptimaliseerd en versneld. Niet alleen logistieke medewerkers en chauffeurs profiteren van de toepassing, maar ook klanten, die in de toekomst preciezere informatie over hun zendingen kunnen ontvangen. De @ILO digitale tweeling is het belangrijkste resultaat van meer dan zes jaar gezamenlijk onderzoek in het DACHSER Enterprise Lab. Hier werken experts van de logistiek dienstverlener samen met onderzoekers van het Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics IML om in kleine, flexibele teams innovaties te ontwikkelen voor het Europese groupagenetwerk en zijn overslagloodsen.

"We investeren in gezamenlijk onderzoek met Fraunhofer IML om de digitalisering in de logistiek te stimuleren en de kwaliteit van onze service voor onze klanten verder te verbeteren", zei Burkhard Eling, CEO van DACHSER, tijdens de prijsuitreiking in Berlijn. "Op deze manier verzekeren we de toekomst van ons bedrijf. Dat dit gezamenlijke werk heeft geresulteerd in een praktische innovatie die goed genoeg is om indruk te maken op de jury van de German Logistics Award, bevestigt onze aanpak en stimuleert ons nog meer."

DACHSER is nu van plan om de volgende stap te zetten in de ontwikkeling van deze innovatie. In 2024 verwacht het familiebedrijf te beginnen met het systematisch uitrollen van de nieuwe technologie bij zijn Europese vestigingen. "Als een cruciale mijlpaal in onze digitale transformatie vertegenwoordigt de @ILO digitale tweeling een enorme sprong in de groupage", zegt Eling.

"We brengen onderzoek in de praktijk en doen dat in heel Europa", zegt Prof. Michael ten Hompel, Executive Director van Fraunhofer IML. "Zelfs in vergelijking met de lange geschiedenis van Fraunhofer IML is dit onderzoek een bijzonder succes. Het onderstreept de waarde van het combineren van wetenschappelijk onderzoek met praktische toepassingen. Dit geldt vooral wanneer een dergelijke interdisciplinaire samenwerking zo intensief en duurzaam wordt beleefd als in het DACHSER Enterprise Lab."

Als een cruciale mijlpaal in onze digitale transformatie vertegenwoordigt de @ILO digital een enorme sprong in de groupage.

Burkhard Eling, CEO of DACHSER

Bewezen in de praktijk: AI en automatisering zijn in opmars

Speciale op AI gebaseerde algoritmen in de @ILO-software interpreteren de gegevens die elke seconde worden verzameld door honderden scanapparaten aan het plafond van de loods. Met behulp van deze gegevens identificeren en lokaliseren ze automatisch en onmiddellijk alle pakketten. In de toekomst zullen ze deze ook meten. Zo ontstaat een compleet en altijd actueel beeld van de loods en zijn processen, oftewel een digitale tweeling.

Deze technologische innovatie is geïntegreerd in praktische processen en heeft zijn waarde al bewezen in de @ILO pilot-loodsen van de vestigingen in Unterschleißheim bij München en Öhringen bij Heilbronn. Sommige procesreeksen die werden uitgevoerd tussen inkomende en uitgaande goederen werden daar 15 tot 35 procent sneller voltooid. Dit werd bereikt door het elimineren van handelingen zoals het handmatig scannen van barcodes en het elke dag handmatig inventariseren van pakketten. Het resultaat is dat bakwagens eerder op de dag kunnen beginnen met leveren, waardoor chauffeurs een voorsprong hebben in de ochtendspits.

@Ilo creëert automatisch een digitale tweeling van alle pakketten, bedrijfsmiddelen en workflows in een transit terminal en werkt deze voortdurend bij.
@Ilo creëert automatisch een digitale tweeling van alle pakketten, bedrijfsmiddelen en workflows in een transit terminal en werkt deze voortdurend bij.

"Door AI en automatiseringstechnologieën te gebruiken bij de verwerking van groupage, kunnen we een hoge kwaliteit leveren en toch voldoen aan complexe eisen van klanten. Het helpt ons ook de uitdagingen te overwinnen die voortvloeien uit het tekort aan ruimte en geschoolde werknemers", legt Alexander Tonn, COO Road Logistics bij DACHSER, uit. "Nieuwe technologieën zoals de @ILO digitale tweeling leveren de real-time gegevens die we nodig hebben. Maar technologie begint pas echt waarde toe te voegen als het werknemers ontlast en ondersteunt bij hun dagelijkse werk - en @ILO heeft bij de pilotvestigingen op indrukwekkende wijze bewezen dat het precies dat kan."

Volledig geautomatiseerde, continue meting van alle pakketten vertegenwoordigt de volgende stap in de richting van Logistiek 4.0, een stap die we samen met Fraunhofer IML zetten als onderdeel van ons partnerschap op het gebied van onderzoek.

Stefan Hohm, CDO van DACHSER

Volgende innovatieve stap: AI-ondersteund laden

DACHSER's Chief Development Officer Stefan Hohm is zich bewust van het toekomstige potentieel van @ILO: "Volledig geautomatiseerde, continue meting van alle pakketten vertegenwoordigt de volgende stap in de richting van Logistiek 4.0, een stap die we samen met Fraunhofer IML zetten als onderdeel van ons partnerschap op het gebied van onderzoek." Tijdens pilots, voegt hij eraan toe, was het systeem in staat om de lengte, hoogte en breedte van pakketten met grote nauwkeurigheid te bepalen en die informatie in realtime te leveren zonder tussenkomst van meetstations. Zodra het systeem volledig klaar is voor praktisch gebruik, kunnen de volumegegevens van elk pakket worden ingevoerd in intelligente algoritmen om bijvoorbeeld te helpen bij het laden en de routeplanning en om de capaciteitsbenutting van wissellaadbakken, opleggers en bakwagens verder te verhogen. "Dat vermindert zowel de transportkilometers als de CO2-uitstoot." Daarnaast ontwikkelen DACHSER en Fraunhofer IML momenteel een gestroomlijnd @ILO-systeem waarmee klanten hun verzendzones kunnen upgraden om de transparantie in de distributie te vergroten. "Maar er moet in dat opzicht nog veel onderzoek worden gedaan," zegt Hohm.

Een gedetailleerde kijk op hoe @ILO werkt, vindt u hier:

https://www.dachser.nl/nl/mediaroom/Hoe-ILO-werkt-Identificeren-lokaliseren-meten-en-visualiseren-23236

DACHSER wereldwijd
Neem contact op
Contact Anouska Kroon