Wereldwijd een stevige voet aan de grond

Woningen zonder op hout gebaseerde producten van de Oostenrijkse fabrikant Kaindl/Kronospan zijn zeldzaam. Zo’n wijdverspreide distributie realiseren is een hele logistieke uitdaging.

Logistieke hotspot: De Kaindl-megastore in Wals.
Logistieke hotspot: De Kaindl-megastore in Wals.

Het in Salzburg gevestigde familiebedrijf Kaindl, dat internationaal actief is onder de naam Kronospan, is ’s werelds grootste fabrikant van houten, laminaat- en designvloeren en decoratieve panelen en werkbladen. Elk jaar verlaten duizenden volle containers met allerlei houtproducten de Oostenrijkse fabrieken, bestemd voor detailhandelaars en fabrikanten in verre uithoeken als het Verre oosten en Noord- en Zuid-Amerika.

DACHSER is al tien jaar lang de logistieke partner van het bedrijf. Wanneer de containers klaar zijn voor verzending, vervoert DACHSER ze met trekkeropleggers van de Kaindl-fabrieken in en rond Salzburg naar de Container Terminal Salzburg (CTS). Van daaruit gaan de goederen per spoor naar Hamburg of Bremerhaven, waar ze worden overgeladen op containerschepen die op hoofdvervoersroutes vertrekken naar verschillende havens over de hele wereld. Sommige gaan naar Tokio, Osaka en Nagoya in Japan, andere naar de havens van Taichung of Keelung in Taiwan of naar de havensteden Veracruz en Altamira in Mexico.

Alles draait om betrouwbaarheid

“Wij zijn een belangrijke Europese verlader, dus de betrouwbaarheid van onze transporten is een topprioriteit”, zegt Volker Lenzing, Chief Corporate Logistics bij Kronospan. Aangezien de marges op de producten laag zijn, is het essentieel dat de supply chain soepel verloopt, legt hij uit. Daarom laat het concern niets aan het toeval over en zoekt het voortdurend naar manieren om het laden van containers en de verpakking te optimaliseren.

“Omdat we te maken hebben met producten op houtbasis, is het van cruciaal belang dat we communiceren met de teams in de VS en bij Kaindl in Oostenrijk”

DACHSER heeft voor elke bestemming gestandaardiseerde procedures, waaronder vaste laadperioden om demurrage en detentiekosten voor de containers te voorkomen. Ook worden er vaste transittijden vastgesteld. Verder worden er vaste transittijden vastgesteld en wordt er een geavanceerde planning voor de komende week verstrekt, wat een soepele informatiestroom vereist. Om Kaindl in staat te stellen zijn zendingen te allen tijde te volgen, introduceerde DACHSER een speciale IT-oplossing waarmee het bedrijf alle relevante gegevens online kan bekijken, inclusief de voorwaarden en wekelijkse wijzigingen.

Kaindl's fabriek voor decoratieve panelen.
Kaindl's fabriek voor decoratieve panelen.

Snelle reactie vereist

Hoewel Kaindl DACHSER doorgaans weken van tevoren laat weten hoeveel containers het nodig heeft, is maximale flexibiliteit vereist, legt Michael Rainer, Managing Director ASL East Europe & Austria, uit. “Zodra we het telefoontje van Kaindl krijgen, moeten we het juiste aantal containers reserveren bij het CTS in Salzburg”. Maar er zijn momenten dat DACHSER orders moet verwerken met nauwelijks enige aankondiging. “In sommige gevallen moeten we ervoor zorgen dat CTS binnen 24 uur 10 tot 20 containers beschikbaar stelt”, beschrijft Rainer een van de uitdagingen waarmee het logistieke bedrijf wordt geconfronteerd. In die gevallen is snel handelen essentieel, voegt hij eraan toe, waarbij de beschikbaarheid van lege containers een grote rol speelt. Dat beheren zonder extra kosten voor de klant te creëren, is waar het echte vakmanschap om de hoek komt kijken. Het komt erop aan gereserveerde containerruimtes zo efficiënt mogelijk en met een zo goed mogelijke planning vooraf te gebruiken.

Voor Kaindl is het grote pluspunt de planningszekerheid die DACHSER biedt. “Kaindl heeft de zekerheid nodig dat zijn goederen op tijd worden verscheept”, zegt Rainer. En dat is precies wat DACHSER biedt: “Ook al verwerken we zulke grote zendingen, we kunnen met trots zeggen dat tot nu toe geen enkele levering vertraging heeft opgelopen”. DACHSER helpt niet alleen met de export van het bedrijf, het importeert ook materialen voor Kaindl, voornamelijk aluminiumoxide en papier, dat het bedrijf gebruikt voor de productie van keukenbladen en andere producten.

Complete machines verzonden

De werkzaamheden van DACHSER voor Kaindl Salzburg bestaan voornamelijk uit het transport van volledige containerladingen voor import en export, maar ook luchtvracht- en groepagezendingen over zee worden verzorgd voor Kronospan. Toen het bedrijf vorig jaar zijn productiecapaciteit in Eastaboga in Alabama uitbreidde, leverde DACHSER meer dan 200 containers aan de VS, waaronder enkele speciale oversized containers met productiemachines voor het maken van spaanplaat.

Andere zendingen, meestal individuele leveringen van onderdelen voor vervanging, worden verzonden als LCL-zendingen of als luchtvracht. “Kaindl gebruikt onze luchtvrachtdiensten ook om zijn nieuwste producten naar de VS te sturen om ze daar als displayvoorraad te gebruiken”, zegt Rainer, die uitlegt dat klanten van Kaindl in de VS en Canada sporadisch zendingen met nieuwe producten rechtstreeks in hun showrooms ontvangen. DACHSER en zijn partners in Canada zorgen ook voor de inklaring wanneer de goederen in het land aankomen. “Omdat we te maken hebben met producten op houtbasis, is het van cruciaal belang dat we communiceren met de teams in de VS en bij Kaindl in Oostenrijk”, zegt Rainer. “Zij moeten ervoor zorgen dat ze ons op tijd de vereiste documentatie voor de Amerikaanse autoriteiten bezorgen”.

Op weg naar de internationale markten: De Kaindl-trein.
Op weg naar de internationale markten: De Kaindl-trein.

Snel handelen om beschermingsmiddelen te leveren

DACHSER heeft onlangs een extra opdracht aangenomen voor Kaindl na de uitbraak van de coronapandemie. “Tijdens de eerste golf in het voorjaar van 2020 hebben we samen met DACHSER een groot aantal pallets met persoonlijke beschermingsmiddelen en maskers uit China geïmporteerd voor de medische sector”, zegt Lenzing. Kaindl doneerde de dringend noodzakelijke maskers vervolgens aan verschillende Salzburgse ziekenhuizen.

“De sleutelrol die wij bij deze transporten speelden, was het bespoedigen van het vertrek van de voorraden door capaciteit te creëren met onze eigen charter, op een moment dat er nauwelijks capaciteit beschikbaar was op de vrije markt. Omdat er al zo’n tekort aan maskers was, had een snelle levering de hoogste prioriteit. De zendingen werden geclassificeerd als noodvracht en kregen voorrang op onze chartervluchten”, zegt Rainer.

“Ons grootste probleem bleek de Oostenrijkse douane te zijn, die op dat moment niet voorbereid was op de invoer van dit soort goederen”, legt Lenzing uit. De autoriteiten konden niet veel hulp bieden. “Op dat moment veranderden de douaneregels bijna wekelijks als gevolg van de enorme aantallen gezichtsmaskers die werden ingevoerd”, voegt Rainer toe. “Dus trad DACHSER op als tussenpersoon tussen de douaneautoriteiten en Kaindl om ervoor te zorgen dat aan de laatste vereisten werd voldaan en dat certificaten, bevestigingen en handtekeningen op tijd werden verkregen”.

Ondanks alle bureaucratische rompslomp vervoerde DACHSER de apparatuur met succes van de luchthaven van Shanghai naar Frankfurt, en organiseerde van daaruit een speciale levering naar Salzburg via de luchthaven van Linz voor inklaring.

Hoewel de zending van het masker eenmalig was, zou een dergelijke taak moeilijk te volbrengen zijn geweest zonder flexibiliteit, de snelle beschikbaarstelling van capaciteit en het wereldwijde netwerk dat DACHSER kan bieden. Uiteindelijk is dat waar het bij intelligente logistiek om draait.

Contact Joanne Fernandes