“We hebben een cultuuromslag en meer waardering nodig”

Meer waardering voor professionele chauffeurs

Er zijn oplossingen nodig voor het chauffeurstekort. Het is een structureel probleem en een van de beperkende factoren in de logistiek in Duitsland, Europa en wereldwijd. Tien jaar geleden richtte DACHSER een dochteronderneming op die zich richt op het werven, opleiden en op lange termijn behouden van chauffeurs. Managing Director Hendrik Jansen leidt dit initiatief vanaf het begin.

Meneer Jansen, wat is uw tussentijdse beoordeling na tien jaar inzet voor de chauffeursopleiding bij DACHSER?

We hebben DACHSER Service und Ausbildungs GmbH opgericht met het duidelijke doel om met een toonaangevend training- en bijscholingsprogramma mensen aan te trekken voor het chauffeursvak, hen te inspireren, op te leiden en ervoor te zorgen dat ze langdurig in de sector blijven werken. Met dit initiatief ondersteunen we ook de onafhankelijke transportbedrijven, onze servicepartners, die vaak niet in staat zijn om zelf opleidingen aan te bieden.

We hebben in de afgelopen tien jaar veel bereikt: we hebben de opleiding van beroepschauffeurs geprofessionaliseerd, de beroepsopleiding voortgezet en alle processen rond chauffeurs onder de loep genomen. Een van de initiatieven was het aannemen van een speciaal contactpersoon in elke Duitse vestiging van DACHSER - onze fleet managers – die zich richt op het ondersteunen van onze chauffeurs.

Om u een idee te geven: ons doel is om jaarlijks ongeveer honderd mensen te inspireren en te werven voor een opleiding tot beroepschauffeur. Dit lukt ons vrij consequent.

Dat klinkt meer als een druppel op een gloeiende plaat....

In totaal hebben de afgelopen tien jaar bijna 400 mensen succesvol hun opleiding tot beroepschauffeur bij ons afgerond. Dit cijfer, waar we erg trots op zijn, laat zien voor welke enorme uitdaging we staan: hoewel we erin slagen om elk jaar een vast aantal mensen aan te trekken voor de opleiding, kunnen we het wereldwijde tekort niet in ons eentje oplossen. De opleiding tot beroepschauffeur is allesbehalve eenvoudig, het werk is veeleisend en de verantwoordelijkheid groot. Tegelijkertijd laat de maatschappelijke waardering voor het beroep van chauffeur vaak te wensen over. We zijn dan ook enorm trots op elke chauffeur die zijn of haar opleiding met succes afrondt en dit belangrijke beroep uitoefent.

Hoe slaagt u erin om geschikte chauffeurs te vinden?

Goede chauffeurs vinden is één ding. Het is net zo belangrijk om goede mensen te behouden en ze verder te motiveren. We worden allemaal geconfronteerd met een Europees probleem: er zijn in feite te weinig mensen die het beroep van chauffeur willen uitoefenen. De houding tegenover werk is veranderd: tegenwoordig gaat het om onderwerpen zoals werk-privébalans, veranderende communicatie en zinvol werk. En juist deze aspecten willen we benutten: als we erin slagen om de manier waarop we met onze chauffeurs omgaan te veranderen - en ik spreek hier niet alleen namens DACHSER - dan kunnen we een cultuuromslag teweegbrengen en daarmee meer waardering creëren voor dit beroep en voor de mensen die het uitvoeren.

Interview with: Hendrik Jansen

Hendrik Jansen is Managing Director en is vanaf het begin betrokken bij het initiatief.

Het tekort aan chauffeurs en vakmensen is een structureel probleem dat niet alleen kan worden opgelost. Welke eisen stelt u aan de politiek om de randvoorwaarden te veranderen?

Regeringen en overheden zouden zich meer moeten inspannen om de arbeidsomstandigheden en de toegankelijkheid van het beroep te verbeteren. Om klanten betrouwbare en vergelijkbare transport- en logistieke diensten te kunnen blijven leveren, moeten we deze kwesties allemaal aanpakken: Hoe werven we jonge mensen voor een zeer veeleisend en daardoor aantrekkelijk beroep? Hoe kunnen we een beroepsprofiel dat vaak als negatief wordt ervaren aantrekkelijk maken voor zowel mannen als vrouwen? Hoe kunnen we het wederzijds vertrouwen en de waardering voor mensen ‘op de weg’ en hun taken vergroten? En hoe kunnen we met gerichte opleidingsmaatregelen de bal aan het rollen brengen en een uitweg vinden uit het tekort? Voor ons is het cruciaal om ons te richten op mensen en enthousiasme op te wekken voor het beroep van chauffeur. Maar dat kunnen we niet alleen. Hiervoor zijn alle betrokken partijen nodig.

Wat moet een potentiële kandidaat voor het chauffeursberoep in huis hebben?

We zoeken mensen die enthousiast zijn over het beroep. Vroeger werd gezegd dat iemand ‘diesel in het bloed’ had. Dat is tegenwoordig misschien niet meer zo actueel. Maar eigenlijk is dat wel wat we zoeken: mensen die de positieve kanten van het chauffeursberoep zien en de nodige motivatie en passie hebben. Samen met onze servicepartners zorgen we ervoor dat de werkomgeving goed is en dat onze chauffeurs met waardering en respect worden behandeld. Zo’n cultuur van waardering komt tot uiting in moderne, aangename werkplekken. Denk daarbij aan een ultramoderne cabine en ergonomie, maar ook aan onderwerpen als gezonde voeding, beweging en verslavingspreventie.

Ik zal je nog een goed voorbeeld geven: we laten onze cursisten vaak rijden met e-transporters en e-trucks. Ze zijn nieuwsgierig en gefascineerd door de nieuwe technologieën. En dat doet het goed op de beroepsopleiding.

Waar bent u persoonlijk trots op binnen dit initiatief?

Persoonlijk ben ik er trots op dat het aantal jongeren dat we elk jaar weten te inspireren, motiveren en aantrekken voor het chauffeursberoep constant is en zelfs toeneemt - ondanks een steeds uitdagender omgeving. Dit laat zien dat ons werk vruchten afwerpt.

Hartelijk dank voor het interview!

DACHSER wereldwijd
Neem contact op
Contact Pascal Schroeder