Nieuwe ADR-regels vanaf 1 juli: DACHSER helpt klanten goed voorbereid op weg
Vanaf 1 juli 2025 worden in heel Europa nieuwe regels verplicht voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg. Deze zogeheten ADR-regels hebben gevolgen voor veel bedrijven, zoals fabrikanten, verkopers en vervoerders van bijvoorbeeld batterijen, chemische stoffen en bepaalde vaste stoffen. DACHSER is hierop voorbereid en helpt klanten om dat ook te zijn.

ADR staat voor Accord européen relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Route, een Europese overeenkomst die regels stelt voor het veilig (internationaal) vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg. Deze regels worden elke twee jaar geactualiseerd.
De versie van 2025 ging begin dit jaar in, maar bedrijven krijgen tot 1 juli de tijd om hun werkwijze hierop aan te passen. Na deze overgangsperiode zijn de nieuwe ADR-regels verplicht. Nick Schelling, Facility Coördinator en Dangerous Goods Safety Advisor (DGSA) bij DACHSER in Waddinxveen, vertelt ons over de belangrijkste wijzigingen en wat die betekenen voor onze klanten.
Hij volgde onlangs een opleiding tot Veiligheidsadviseur, niet alleen uit persoonlijke interesse, maar ook om klanten nog beter te adviseren. Dit doet hij samen met collega Pieterjan Muit die al geruime tijd Veiligheidsadviseur is bij DACHSER in Waddinxveen. Nick: “Onlangs kreeg ik via onze Customer Service een vraag van een klant over welke verpakkingscode hij moest invullen in ons online klantenportaal eLogistics. Dat soort vragen helpen we graag mee oplossen.”
Opvallendste wijziging
De meest opvallende wijziging in 2025 is de introductie van elf zogeheten UN-nummers. UN-nummers zijn internationale identificatienummers voor gevaarlijke stoffen. Ze geven aan welke stof er precies wordt vervoerd en onder welke voorwaarden.
Nick licht toe: “De nummers UN-nummers UN3550 tot en met UN3560 zijn toegevoegd. Denk bijvoorbeeld aan sodium-ion batterijen, een relatief nieuwe batterijsoort die steeds vaker wordt gebruikt als alternatief voor lithium-ion batterijen. Ze worden onder meer gebruikt in elektrische fietsen, scooters en energieopslagsystemen. Ook voor voertuigen met lithium- en sodium-batterijen, zoals e-bikes of elektrische scooters, zijn nu specifieke UN-nummers opgenomen in de regelgeving.”
Voor een aantal van deze stoffen gelden er nieuwe verpakkingsvoorschriften, zoals instructie P912. Die eisen dat batterijen stevig verpakt zijn, zodat ze tijdens het transport niet kunnen gaan schuiven, beschadigen of per ongeluk ‘aan’ gaan.
Een andere belangrijke wijziging betreft het vervoersdocument. Als een stof is vrijgesteld van de ADR-regels op basis van specifieke voorwaarden, bijvoorbeeld omdat de hoeveelheid klein is of omdat de verpakking aan bepaalde eisen voldoet, dan moet dat vanaf nu duidelijk op het document worden vermeld. Een veelgebruikte vrijstelling is bijvoorbeeld ‘188’, die geldt voor sommige batterijen. Als die vrijstelling geldt, hoeft de stof niet onder de volledige ADR-regels te vallen. Wel moet dan in de productomschrijving van het vervoersdocument duidelijk vermeld worden dat het om een vrijgestelde stof gaat, zoals ‘vrijgesteld volgens 1.1.3.6.’ of ‘bijzondere bepaling 188.’

Wat betekent dit voor klanten van DACHSER?
De nieuwe regels zijn vooral relevant voor bedrijven die batterijen of elektrische voertuigen vervoeren. “Stel, je vervoert e-bikes of andere accu-aangedreven apparatuur, dan moet je in sommige gevallen een ander UN-nummer gebruiken dan voorheen, afhankelijk van het type batterij. Dat vraagt om aanpassing van de labels, documenten en interne processen.”
Ook het correct invullen van de gegevens in het online klantenportaal van DACHSER, eLogistics, is belangrijk. Via eLogistics kunnen klanten hun zendingen boeken, volgen en beheren. Een verkeerde invoer kan leiden tot vertragingen of zelfs afwijzing van de zending. Nick: “Soms worden batterijen onterecht aangemeld onder ‘LQ’ (Limited Quantities). Bijvoorbeeld wanneer ze eigenlijk vrijgesteld zijn onder bepaling188. Dan moet je in eLogistics niet ‘GG’ (gevaargoed) aanvinken, maar in de productomschrijving duidelijk maken dat het onder een vrijstelling valt. Het is ook belangrijk dat, wanneer de batterijen onder de bijzondere bepaling 188 vallen, de juiste etiketten op de verpakking worden geplakt.”
Nick adviseert klanten om niet te wachten tot 1 juli met actie. U kunt nu al:
- Controleren welke UN-nummers van toepassing zijn op uw goederen.
- Nagaan of uw producten onder vrijstellingen vallen en of die correct worden toegepast.
- Controleren of uw vervoersdocumenten volledig en actueel zijn.
Heeft u vragen over de nieuwe ADR-regels of twijfelt u of u werkt volgens de geldende voorschriften? Neem dan gerust contact op met onze afdeling Customer Service, ook als u (nog) geen klant van DACHSER bent. De afdeling is telefonisch bereikbaar via +31 (0)180-63 53 20 en per e-mail via: dachser.waddinxveen@dachser.com.
"Met onze expertise en ondersteuning zorgen we ervoor dat onze klanten kunnen blijven rekenen op veilig en efficiënt vervoer, volledig volgens de regels,” zegt Nick. “Wie vragen heeft, kan altijd bij ons terecht. Wij denken graag mee.”