terug

Meegroeien met de mogelijkheden

Terwijl de economische groei in veel landen stagneert of zelfs afneemt, groeit de regio Asia-Pacific verrassend sterk. DACHSER breidt zijn netwerk hier aanzienlijk uit voor klanten van over de hele wereld.

Tokio, de economische metropool aan de voet van de berg Fuji.
Tokio, de economische metropool aan de voet van de berg Fuji.

Geloof het of niet, maar er bestaat nog steeds zoiets als goed nieuws over de economie. In dit voorjaar kwam het van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) en de Asian Development Bank (ADB). Economen van deze organisaties voorspellen een solide groei van 4,6 tot 4,8 procent voor de regio Azië-Pacific in 2023 - wat betekent dat deze regio goed zou zijn voor zo'n 70 procent van de wereldwijde economische groei. Dit is vooral te danken aan de beëindiging van het zero-covid-beleid in China, dat de economie van het land nieuw leven heeft ingeblazen, en aan de sterke ontwikkeling van India. Volgens de Asian Development Outlook zal "de groei in de Volksrepubliek China in 2023 uitkomen op 5 procent, tegen 3 procent in 2022". De verwachtingen zien er nog beter uit voor het opkomende India, met een voorspelling van 6,3% groei voor 2023.

Het IMF beschouwt Azië-Pacific nog steeds als de meest dynamische regio ter wereld en voorspelt dat deze regio in 2050 goed zal zijn voor ongeveer de helft van het mondiale bruto binnenlands product. Een van de redenen hiervoor is volgens het IMF het Regional Comprehensive Economic Partnership (RCEP). Het RCEP, 's werelds meest uitgebreide vrijhandelsakkoord, werd op 15 november 2020 tijdens de 37e ASEAN-top ondertekend door de tien lidstaten Brunei Darussalam, Cambodja, Indonesië, Laos, Maleisië, Myanmar, de Filipijnen, Singapore, Thailand en Vietnam. ASEAN Dialoogpartners China, Japan, Zuid-Korea, Australië en Nieuw-Zeeland zijn ook ondertekenaars. India, ook een Dialoogpartner, was betrokken bij de aanvankelijke onderhandelingen, maar trok zich eind 2019 terug, met name uit vrees dat de afschaffing van de tarieven in het RCEP de markt zou overspoelen met Chinese goederen.

De dynamiek van deze complexe maar aantrekkelijke marktomgeving is al lange tijd zichtbaar in de logistiek. DACHSER's Air & Sea Logistics Asia Pacific (APAC) Business Unit is al vele jaren actief in de regio. In 2022 had het meer dan 1.500 mensen in dienst op 45 locaties in 9 landen.

Dicht bij de klanten en markten

De DACHSER-vestiging in Hongkong vormt de operationele basis voor alle APAC-activiteiten en voor de integratie in het wereldwijde DACHSER-netwerk. "We zitten dicht bij de klanten en de markten", zegt Edoardo Podestà, COO Air & Sea Logistics en Managing Director Air & Sea Logistics APAC. Hij voegt eraan toe dat dit vooral belangrijk was tijdens de pandemie, toen supply chains ernstig werden verstoord, de transportcapaciteit chronisch krap was en essentiële havens voor de wereldhandel tijdelijk gesloten waren. Als gevolg daarvan schoten de vrachttarieven omhoog als nooit tevoren. Zee- en luchtvrachtcontainers werden zowel schaars als duur.

Begin 2023 maakte China echter een einde aan zijn zero-covid-beleid en zette daarmee de koers uit naar herstel. "Toen de wereldeconomie weer op gang kwam, hebben we veel energie gestoken in het heronderhandelen van contracten met rederijen, luchtvaartmaatschappijen en chartermaatschappijen, en in het weer volledig op gang krijgen van supply chains," zegt Podestà. "Nu kunnen we onze aandacht weer richten op groei, waarbij we ons concentreren op de betrouwbaarheid van onze diensten en het leveren van de best mogelijke kwaliteit."

Deze inspanningen worden ondersteund door de systematische uitbreiding van DACHSER's logistieke lucht- en zee-netwerk in de regio Azië-Pacific. In maart van dit jaar opende de logistiek dienstverlener bijvoorbeeld verkoopkantoren in Chiang Mai, Thailand, en in Da Nang, Vietnam, om te voldoen aan de groeiende vraag - met name van klanten in de elektronica-, mode- en sportsector.

In mei lanceerde DACHSER een joint venture met de Japanse logistieke dienstverlener Nishi-Nippon Railroad Co. Ltd. Het eerste kantoor van "DACHSER Japan K.K." wordt eind 2023 geopend in Tokio. De Japanse vestiging zal lucht- en zeevrachtdiensten aanbieden met nauwe verbindingen naar DACHSER's Europese wegtransportnetwerk. Dit zal naar verwachting ten goede komen aan klanten in de auto- en elektronica-industrie. DACHSER ziet ook veel potentieel voor farmaceutische en medische producten.        

"Nu kunnen we onze aandacht weer richten op groei, waarbij we ons richten op de betrouwbaarheid van onze diensten en het leveren van de best mogelijke kwaliteit."

DACHSER heeft Down Under nog een belangrijke mijlpaal bereikt. Met de meest recente overname van ACA International - een lucht- en zeevrachtexpediteur met het hoofdkantoor in Melbourne, Australië - versterkt DACHSER zijn eigen lucht- en zeevrachtnetwerk in die regio. Australië en Nieuw-Zeeland zijn aantrekkelijke punten op de logistieke kaart vanwege hun sterke economieën en nauwe banden met Azië, Europa en Noord-Amerika. ACA International werd opgericht in 1982 en startte het integratieproces begin juni onder de namen DACHSER Australia en DACHSER New Zealand. Het bedrijf heeft 56 mensen in dienst en genereerde in 2021 een omzet van ongeveer EUR 75 miljoen.          

"Door onze overnames, nieuwe vestigingen en kantoren in de regio Azië-Pacific brengen we DACHSER Air & Sea Logistics verder op zijn groeitraject en dichten we systematisch de gaten in het wereldwijde netwerk van onze eigen vestigingen", zegt Podestà. "Dat betekent dat we onze klanten naadloze toegang kunnen bieden tot dynamische economische markten met aantrekkelijke lokale omstandigheden en aanzienlijke investeringen."

Dr. Tobias Burger volgt Edoardo Podestà op als COO Air & Sea Logistics vanaf 1 januari 2024.
Dr. Tobias Burger volgt Edoardo Podestà op als COO Air & Sea Logistics vanaf 1 januari 2024.

Verandering in leiderschap

DACHSER heeft al de basis gelegd om de levensvatbaarheid van de activiteiten in de regio op lange termijn te garanderen. Dr. Tobias Burger volgt Edoardo Podestà op als COO Air & Sea Logistics en lid van het Executive Board, met ingang van 1 januari 2024. Na een DACHSER-carrière van 20 jaar, waarvan iets meer dan vier jaar aan het roer van ASL, zal Podestà aan het einde van 2023 stoppen met werken.         

Wat betreft Podestà's aanvullende functie als Managing Director van DACHSER's ASL APAC Business Unit, zal hij per 1 januari 2024 worden opgevolgd door Roman Müller. Müller is geboren in Zwitserland en heeft zijn hele werkzame leven in Azië doorgebracht. De afgelopen 15 jaar was hij onder andere Country Manager van Zuid-Korea en Head of Sales voor de hele APAC-regio bij DACHSER. Meest recentelijk was hij Podestà's plaatsvervanger bij ASL APAC. "Roman Müller kent de Aziatische markten en hun eisen door en door. In al zijn vorige functies - met name in de verkoop - heeft hij uitstekende successen geboekt en onze aanwezigheid in Azië bevorderd", zegt DACHSER CEO Burkhard Eling. "Hij is dus ideaal geplaatst om niet alleen de uitstekende ontwikkeling van de ASL APAC business unit voort te zetten, maar ook om deze naar een geheel nieuw niveau te tillen door zich nog meer te richten op het aanbieden van geïntegreerde diensten.

DACHSER wereldwijd
Neem contact op
Contact Sebastiaan Hes