Marktinformatie

Harde Brexit - maatregelen

Hoewel er enkele ontwikkelingen zijn in de onderhandelingen tussen de EU en het VK, kan de "No deal" Brexit op 31 oktober 2019 nog steeds niet worden uitgesloten.

De gevolgen van een mogelijk terugtrekken uit de EU zonder akkoord op 31 oktober, met name voor het verkeer van goederen van en naar het VK, zijn bekend. Allereerst worden langere wachttijden verwacht als gevolg van grenscontroles en inklaring van alle goederen in overeenstemming met de WTO-regels.

DACHSER zal passende maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat alle goederen die op 31 oktober na 23.00 GMT (00.00 CET) het VK binnenkomen/verlaten, worden vrijgegeven en dienovereenkomstig worden belast.

Met deze brief willen we de belangrijkste punten en maatregelen opnieuw samenvatten om de effecten en vertragingen bij de levering voor onze klanten zo laag mogelijk te houden.

In het geval van een harde Brexit moeten de volgende informatie en documenten beschikbaar zijn voor inklaring voordat de goederen worden verzameld:

  • Vrachtbrief
  • Handelsfactuur / pro forma factuur
  • Paklijst / pakbon
  • Export begeleidend document (kan door ons worden uitgegeven indien nodig)
  • Voorkeursdocumenten en andere productspecifieke documenten, alleen indien mogelijk en vereist

Zorg ervoor dat deze documenten de volgende informatie bevatten:

Afzender met EORI-nummer, ontvanger met contactgegevens, importeur indien anders dan ontvanger met contactgegevens, opeenvolgend factuurnummer, Incoterms, aantal en type pakketten, omschrijving van goederen, land van oorsprong, Taric-code, waarde van goederen, valuta, bruto/netto gewicht.

Let op een hoge datakwaliteit van de informatie - de documenten moeten absoluut passen bij de betreffende fysieke verzending.

Als de documenten ons in elektronische vorm ter beschikking worden gesteld, moeten ze indien mogelijk overeenkomen met een resolutie van 300 dpi.

Daarnaast hebben we de contactpersoon voor de douane nodig, inclusief de contactgegevens van uw geadresseerde/importeur (e-mailadres), zodat we contact met hen kunnen opnemen om de benodigde volmacht te verkrijgen. We hebben deze nodig om de nodige inklaring te kunnen uitvoeren. Zonder de volmacht kunnen we de inklaring niet doen.

Houd er ook rekening mee dat we ook meer gedetailleerde verzendinformatie nodig hebben, zoals aantal en type pakketten, omschrijving van de goederen, waarde van de goederen, als u zendingen naar Ierland hebt ontvangen via het Britse grondgebied, omdat we een doorvoerprocedure moeten afgeven via het VK. Voor het begin raden we u ook aan om een ​​T2L aan die zendingen toe te voegen, omdat we nog niet zeker zijn of de douane van Ierland T2 accepteert als een bewijs voor goederen in het vrije verkeer van de EU na doorvoer via het VK.

Binnen onze eLogistics-toepassing worden de mogelijke incoterms gewijzigd vanwege de douane. In het begin zijn alleen FCA/EXW of DAP mogelijk in eLogisitcs om het proces te garanderen. Ook moet de EDI-informatie met betrekking tot de incoterms worden aangepast, de verantwoordelijke van uw branch zal contact met u opnemen om de nodige wijzigingen af ​​te stemmen.

Wij vragen uw begrip en medewerking zodat DACHSER uw goederenstroom zo efficiënt en probleemloos mogelijk kan maken in dit uitzonderlijke geval van harde Brexit.

De belangrijkste voorbereidingsmaatregelen hebben we bovendien vermeld in onze Brexit-checklist (zie hieronder).

Aarzel niet om contact op te nemen met uw DACHSER-vestiging als u nog vragen heeft.

Definition of important terms PDF (0,14 MB)
Contact Joanne Fernandes