Evolutie in de overslagloods

Met een speciaal ontworpen dubbeldekstruck, ook wel stapelaar genoemd, wordt een nieuwe technologische standaard geïntroduceerd in de Europese overslagloodsen van DACHSER. Ergonomie, veiligheid en efficiëntie waren belangrijke pijlers bij de ontwikkeling van de elektrische pallet truck.

Met de ERDi als speciaal ontworpen dubbeldekstruck doet een nieuwe technologische standaard zijn intrede in de Europese overslagloodsen van DACHSER.

Na bijna twee jaar ontwikkelen en testen op verschillende locaties wordt de ERDi van Jungheinrich, een volledig nieuw ontworpen dubbeldekstruck die speciaal is aangepast voor gebruik bij DACHSER, ingezet in alle Europese vestigingen van de logistiek dienstverlener. Op lange termijn zal de EPT de nieuwe technologische standaard vormen in de loodsen van DACHSER.

“Door de integratie van een lichtere lithium-ion-accu die minder ruimte inneemt, kon er een nieuw voertuigchassis worden ontwikkeld. Deze is aanzienlijk korter dan bij de voertuigen die tot nu toe werden gebruikt die ontworpen zijn voor een zijdelingse vervanging van hun loodzuuraccu's”, legt André Bilz, Team Leader Fleet Management Terminal Equipment bij DACHSER, uit. Het is de eerste keer dat wij erin geslaagd zijn een dissel gestuurde stapelaar te bouwen die een beschermende, gesloten bestuurderscabine heeft en toch in de twee meter brede gangpaden van de overslagloodsen van DACHSER kan opereren. Eerdere oplossingen met een zijdelings bedieningsconcept en stuurwielbediening, de zogenaamde zijladers, hadden geen brede acceptatie onder bestuurders gevonden.

Wensen van de logistieke medewerkers stonden centraal

DACHSER en het ontwikkelingsteam van de fabrikant Jungheinrich werkten nauw samen bij de ontwikkeling van het nieuwe type EPT. De behoeften van de logistieke medewerkers stonden daarbij centraal en hun wensen werden in het ontwerp verwerkt. “Met dit nieuwe voertuig worden veel wensen van de bestuurders werkelijkheid en wordt een grote stap voorwaarts gezet op het gebied van ergonomie, veiligheid en efficiëntie”, zegt Bilz.

De nieuwe Jungheinrich ERDi met vast geïntegreerde lithium-ion-accu is momenteel de meest compacte truck in zijn klasse, met een lengtebesparing van maar liefst 30 cm ten opzichte van zijn voorganger. Deze nieuwe ontwikkeling betekent dus ook het geleidelijke afscheid van de zijdelingse batterijwissel, die vroeger in meer ploegendienst noodzakelijk was om een toereikende stroomvoorziening te waarborgen. Het gebruik van aggregaten met de nieuwe, duidelijk sterkere en grotendeels onderhoudsvrije lithium-ion-accu's vereist veranderingen aan de laadinfrastructuur. De Europese vestigingen van DACHSER worden daarom verbouwd zodat deze zijn afgestemd op de nieuwe stroomvoorziening.

Contact Raisa Mertens