E-trucks in de praktijk: Groeiende actieradius, meer flexibiliteit
Zware e-trucks met voldoende accucapaciteit om langere afstanden af te leggen, komen geleidelijk op de markt. DACHSER heeft echter al grote e-trucks in gebruik die hun geschiktheid voor dagelijks gebruik binnen het netwerk bewijzen. Ze excellereren niet alleen in distributievervoer, maar worden ook regelmatig ingezet op andere routes met langere rijtijden.

Zorgen over de actieradius hebben de elektromobiliteit tot nu toe belemmerd. Een blik op de praktijk laat echter zien dat elektrische vrachtwagens nu daadwerkelijk inzetbaar zijn. Een voorbeeld uit het DACHSER-netwerk is het nationale bedrijf in Tsjechië. Een Volvo FH Electric is daar sinds juli 2023 in gebruik en heeft na zestien maanden een mijlpaal bereikt: het commerciële voertuig heeft meer dan 200.000 kilometer afgelegd. De batterij-elektrische vrachtwagen is zowel overdag als 's nachts onderweg en kan ongeveer 330 kilometer op één lading afleggen – dit toont aan hoe goed elektromobiliteit nu ook kan functioneren in de logistieke sector, op lange afstanden en bij continu gebruik – mits er voldoende elektriciteit en laadinfra beschikbaar zijn.
Elektrificatie in zwaar transport
En Tsjechië is slechts één voorbeeld. Het DACHSER-netwerk heeft nu een breed scala aan elektrische voertuigen in gebruik, zowel in Duitsland als daarbuiten. Zo heeft de vestiging in Dortmund al ongeveer een jaar drie batterij-elektrische zware vrachtwagens in gebruik; overdag voor klanten in de regio en 's nachts voor het langeafstandsvervoer. Ook op de vestiging in Karlsruhe zijn verschillende e-trucks in gebruik. Een van deze trucks is een Volvo FH Electric, die meer dan 500 km rijdt in systeemverkeer naar Regensdorf in Zwitserland en weer terug. De truck wordt overdag gebruikt voor klantafhalingen en rijdt 's nachts naar de luchthaven van Frankfurt. De chauffeurs laden de batterij van de vrachtwagen bij tijdens hun pauzes en de truck zal naar verwachting 230.000 kilometer per jaar op batterijvermogen afleggen.
"Er komen nu steeds meer e-trucks op de markt voor zwaar vrachtvervoer en hun bereik neemt toe."
In december 2024 werden twaalf nieuwe Mercedes-Benz eActros 600's afgeleverd aan Brummer Logistik, een Duits-Oostenrijkse dochteronderneming van DACHSER in het Duitse Neuburg am Inn. De 40-tons elektrische trucks hebben naar verwachting een bereik van 500 km zonder tussentijds opladen. Daimler Trucks is onlangs begonnen met de grootschalige productie van de eActros. Brummer Logistik integreert de trucks in de transportplanning als vervanging van conventionele dieseltrucks en zet ze in voor regionaal en langeafstandsvervoer van levensmiddelen.
Alexander Tonn, COO Road Logistics bij DACHSER, zegt: "Steeds meer batterij-elektrische trekkerunits komen nu op de markt voor zwaar transport, en e-trucks bieden een grotere actieradius." Voor Brummer Logistik was de actieradius van 500 km ook een belangrijke factor bij de keuze om in de toekomst in te zetten op e-mobiliteit. In de komende maanden zullen nog eens 14 Mercedes-Benz eActros 600’s worden ingezet op zes DACHSER-locaties in Europa. De fabrikant MAN leverde onlangs ook zware vrachtwagens met elektrische aandrijving aan DACHSER.

Vooruitgang op het gebied van e-mobiliteit
Op deze manieren zet DACHSER de overstap naar zero-emissie aandrijfsystemen voort en positioneert zich als een impulsgever op het gebied van duurzaamheid in de logistiek. Het vervoert nu goederen met batterij-elektrische voertuigen (BEV) op verschillende locaties in Europa om verdere ervaring op te doen met kort- en met name langeafstandsvervoer. In Freiburg, Hamburg en Karlsruhe voeren de e-mobiliteitslocaties van DACHSER praktische tests en onderzoek uit naar klimaatvriendelijke technologieën, laadinfra en het opzetten van geschikte elektriciteits- en laadbeheer.
De e-mobiliteitslocaties leveren ook belangrijke praktijkgegevens op over de benodigde laadinfrastructuur. In de toekomst zal er immers meer geïnvesteerd moeten worden op locaties door het hele netwerk, maar ook in de publieke laadinfra en de elektriciteitsvoorziening. Een van de aandachtspunten is snelladen, zodat de e-trucks niet te lang stilstaan. In de afgelopen maanden heeft Brummer Logistik snellaadstations geïnstalleerd in Neuburg am Inn, met in totaal elf vaste en twee mobiele oplaadpunten, waar de nieuwe e-trucks snel opgeladen kunnen worden tot 400 kW.
Er zijn ook nieuwe snellaadstations geïnstalleerd in Dortmund en Karlsruhe. DACHSER laadt zijn vloot uitsluitend op met groene stroom – een extra stap op weg naar het CO2-vrij maken van de logistiek. Er is nog wel werk aan de winkel op het gebied van Megawatt Charging Systems (MCS) bij parkeerplaatsen langs de snelweg. Dat vormt een belangrijke stap in de overgang van diesel- naar e-trucks. Tot die tijd zullen langeafstandsritten met e-trucks zorgvuldig gepland moeten worden.